home-schooling - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Laura Horst - WaarBenJij.nu home-schooling - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Laura Horst - WaarBenJij.nu

home-schooling

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

14 November 2012 | Zuid-Afrika, Durban

Hoi allemaal!
Hier weer een berichtje vanaf het project Palm Tree!
Na een weekje op klussen te hebben gestaan met een mooi raam als resultaat, ben ik deze week ingedeeld op een meisje die home-schooling krijgt. Tijdens de home-schooling werken we aan taal, we proberen haar te leren lezen en rekenen. Het is een opvanghuis voor weeskinderen dus de aanwezige kinderen hier hebben allemaal zo hun bagage. Dit meisje ook, ik weet het verhaal erachter niet, maar aan haar gedrag is duidelijk te zien dat er iets gebeurt is. Het is heel moeilijk om contact met haar te leggen. Een grote uitdaging dus die ik graag aanga. Met wat creatieve opdrachten probeer ik haar aandacht te krijgen en haar wat aan te leren. Een heel lastige en leerzame uitdaging.
Tevens zijn we van half 11 tot 12 gezellig armbanden aan het maken, dit vind ze leuk om te doen dus ik kan er enorm van genieten als ze weer een mooie kleurencombinatie aan kralen heeft gevonden en een prachtige armband maakt.
In de middag maak ik de lunchzakjes voor de kinderen die naar school gaan klaar met haar. Ik sta druk brood te snijden met de snijmachine, zij belegd de broodjes en stopt ze in een zakje.
Als dit klaar is komen de kinderen terug van school en help ik de kinderen met huiswerk als ze dat hebben. Prachtig om weer met de tafel van 6 bezig te zijn en als een kind naast je een stukje voorleest uit een boekje.

Gisteren zat ik met mijn laptop beneden in de leefruimte van de kinderen (hier is er internet) ik wilde mijn mail checken toen 1 van de jongens langskwam lopen, ik had de vrijwilligers mijn foto’s van mijn reis laten zien en Leonie had tegen een paar jongens gezegd dat ik foto’s van haaien had. Dus ik riep vind je het leuk om foto’s van de haaien te zien? En binnen de kortste keren zaten we met zijn 6en mijn foo’s te bekijken. Met z’n allen op en achter de bank Echt een mooie ervaring dat de kinderen die je nog niet heel goed kent graag de foto’s willen zien en bij je komen zitten. En wat hadden ze een verhalen te vertellen over haaien, walvissen, roofvogels en cheeta’s. Dit zijn de momentjes die ik heel goed opsla!

Vandaag heeft Ros ons haar levensverhaal verteld. Zeer indrukwekkend. Echt een prachtige sterke vrouw! Tevens hebben we het ook even gehad over hoe het gaat met het donatiegeld. Dit wil ik jullie die met gevaar voor eigen leven mijn diners zijn komen eten, een balletje hebben gespeeld op mijn toernooi, een prachtige kerst/paasstuk in huis hebben gehad en de mensen die mij een donatiebedrag op mijn rekening hebben gestort of op wat voor manier dan ook geholpen hebben ook even toelichten.
Met de fantastische hulp van jullie heb ik een mooi donatiebedrag bij elkaar gekregen om hier extra van hulp te kunnen zijn. De financien van het project wordt verzorgd door Be-More. De vrijwilligers storten hun donatiebedrag op rekening van Be-More die dit in een 10-40-50 systeem verwerken.
10% gaat naar de organisatie Be-More voor fondsenwerving. Palm Tree is erg blij met de komst van Be-more. Ros deed het project 3 jaar geleden nog alleen, met wat hulp van haar biologische kinderen. Moet je voorstellen in je uppie 21 kinderen onderhouden! Een vriendin van haar (de oprichtster van een ander project die al bij be-more aangesloten was) heeft gezegd nu is het genoeg, je hebt vrijwilligers nodig! Nee zei Ros ik kan niet zomaar mensen uit Nederland (‘die zo perfect zijn’) in deze rotzooi laten komen werken. Gelukkig was Jackie volhardend en is er nu al 3 jaar een prachtige samenwerking tussen Ros inmiddels Peter & Yvon en Be-More.
40% komt in een lange termijn potje. Op het moment willen ze graag een geasfalteerde oprit, want het is een grote bende als het regent ( en de afgelopen 2 weken dat ik hier nu zit heeft het veel geregend en het is idd een bende) Dus dit vind ik een mooi doel om die 40% voor te gebruiken.
50% mag ik (de vrijwilliger) naar eigen inzicht uitgeven. Op het moment wordt er duk verbouwd in de ruimte waar binnenkort 6 baby’s zullen gaan verblijven. Hier zal het een en ander voor nodig zijn, met de andere 5 vrijwilligers zullen we gaan bekijken en overleggen wie wat graag zou willen doneren. Ik ga hier dus nog over nadenken en later zal ik jullie bekend kunnen maken waar ik dit voor ga doneren. Ook wil ik graag de scholing stimuleren en wil ik een gedeelte gebruiken voor het schoolgeld van een kind. Ik ben zelf nu ook nog heel benieuwd wat uiteindelijk mijn toevoeging wordt voor dit prachtige project en houdt mijn ogen goed open om te zien waar mijn hulp hard nodig is!
Ik hou jullie op de hoogte!

Laura

  • 15 November 2012 - 16:53

    Co Van Der Horst:

    Laura wat geweldig dat je dit allemaal mee kan maken. Heel veel groeten van Co.

  • 15 November 2012 - 20:22

    Laura Van Der Horst:

    Dankjewel Co:)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Zaterdag 13 Oktober vertrek ik naar Zuid-Afrika. Ik start in Gansbaai waar ik meega op een boot voor onderzoek naar haaien, dan ga ik 1 week reizen van Kaapstad naar Durban. In Durban aangekomen begint een avontuur bij een opvanghuis voor weeskinderen. Hier ga ik 2 maanden helpen. Net voor nieuwjaar vertrek ik voor een week naar mijn familie toe. Om op 10 Januari het vliegtuig weer in te stappen richting Nederland.

Actief sinds 07 Okt. 2012
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 10076

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2012 - 10 Januari 2013

Mijn eerste reis naar Zuid-Afrika

Landen bezocht: